Terug naar nieuwsoverzicht

 Vliegen door vulkaanas minder risicovol dan gedacht  

REYKJAVIK - Vliegen door vulkaanas lijkt minder risicovol dan toe nu toe gedacht. Onderzoekers hebben ontdekt dat vliegtuigmotoren in staat zijn het schadelijke as uit de lucht te filteren en om te zetten in een glasachtige substantie.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar nieuwsoverzicht

Vliegen door vulkaanas lijkt minder risicovol dan toe nu toe gedacht. Onderzoekers hebben ontdekt dat vliegtuigmotoren in staat zijn het schadelijke as uit de lucht te filteren en om te zetten in een glasachtige substantie.
Doordat vliegtuigen met hoge snelheden door wolken vulkaanas vliegen worden enorme hoeveelheden minuscule asdeeltjes onder hoge druk samengeperst tot glaslagen. Deze glaslagen zetten zich dan af in de vliegtuigmotoren. Eenmaal aan de grond kan de glasafzetting uit de binnenzijde van de motoren verwijderd worden en verder worden verwerkt in de glasverwerkingsindustrie.
Op deze manier kunnen grote hoeveelheden vulkaanas uit de atmosfeer worden verwijderd.

Is er dan geen gevaar voor de vliegtuigen? De IJslandse professor Lavareijk denkt hier een oplossing voor gevonden te hebben: "Er is een kleine aanpassing nodig in de vorm van de vliegtuigmotoren om te kunnen vliegen zonder dat ze beschadigd worden door het as. De motoren krijgen een conische driehoekige vorm. Hierdoor zet het as zich alleen af in drie hoeken van de motor. De motor blijft daarom normaal functioneren. Vergelijk het met een fuik waarin miljarden euro's worden gevangen".

Frappant genoeg blijkt uit onderzoek dat het as minuscule deeltje verbrande euro's bevat. Helaas stond het onderzoeksbudget niet toe dit fenomeen verder te onderzoeken.

Dankzij deze nieuwe ontdekking kunnen we straks misschien veilig door vulkaanaswolken vliegen. En wat is nu leuker dan een flesje wijn te drinken gemaakt van "vulkaanglas" tijdens de vlucht om uw geld op te halen bij de IJslandse bank.

Verder zoeken over hieraan gerelateerde onderwerpen: